Železná dáma Paríža – Eiffelova veža

Železná dáma Paríža – Eiffelova veža

Eiffelova veža patrí medzi pamiatky, ktoré snáď pozná každý a väčšina ľudí by si ju zvolila ako svoj cestovateľský sen. Táto dominanta Paríža je síce „mladá“ 131 – ročná stavba, no za svoj život si musela prejsť rôznymi obdobiami, aby dospela do bodu, v akom ju ponímame dnes.

Vytvorenie veže

Veža bola postavená v roku 1889 pri príležitosti Svetovej výstavy v Paríži, na ktorej chceli Francúzi predviesť monument, ktorý by sa týčil do obrovskej výšky a nebol by ohrozený vetrom. Víťazným dielom bola veža naprojektovaná v spoločnosti Gustava Eiffela, ktorej výška 300 metrov ju predurčila stať sa najvyššou stavbou sveta až do roku 1932. Základ tvorili oceľové diely, ktoré sa na mieste určenia spájali nitmi.

Začiatky boli veľmi ťažké, pretože časť Parížanov sa búrila proti tejto „železnej veži“, dokonca to zašlo až tak ďaleko, že bola vytvorená petícia proti jej výstavbe. Avšak stavba pokračovala a Eiffel mal v zmluve zakotvené, že veža môže stáť 20 rokov a až potom má byť rozobratá. Ale záujem o ňu neskutočne rástol a už o pár rokov sa vrátili na vstupnom všetky náklady, ktoré boli spojené s jej výstavbou. Okrem toho v 20. storočí dochádza k zavádzaniu televízneho vysielania – a Eiffelovka bola skvelým vysielačom.

Zdroj: i.pinimg.com

Stala sa z nej neodlúčiteľná časť Paríža.

Parížania si už na ňu zvykli, avšak musela čeliť ďalšiemu nepriateľovi – Adolfovi Hitlerovi.

Počas druhej svetovej vojny nemecká armáda obsadila časť Francúzska do ktorej patril aj Paríž.  Hitler na znak víťazstva chcel, aby sa na vrchol veže pripevnila nemecká zástava, na čo Francúzi reagovali tým, že prerezali káble na výťahu, aby si Hitler musel celú vežu vyjsť po schodoch – čo nespravil.

Keď sa situácia v roku 1944 obrátila a Nemecko bolo postupne vytláčané z území, ktoré okupovalo, Hitler vydal príkaz na zničenie Eiffelovky. Našťastie ho poverený generál odmietol poslúchnuť.

Síce je to mladá stavba, no problémom je materiál z ktorého je vytvorená – oceľ je zliatina železa a železo hrdzavie. Okrem toho sa vplyvom poveternostných podmienok stráca aj farebná sýtosť. Každých 7 rokov je preto potrebné obnovovať jej náter, ktorý si vyžaduje niekoľko desiatok ton farby a precíznu prácu. Dnes je hnedá, no pôvodne bola červená a neskôr žltá.